برنامه‌ی ورزشی HIIT با مقاومت به انسولین در زنان در معرض خطر دیابت نوع 2 مقابله می‌کند

17 اوت 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، ورزش انفجاری در مدت زمان کوتاه، High-intensity interval training  یا HIIT می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین در زنان در معرض خطر بالا برای دیابت نوع 2، کمک کند.

 برنامه‌ی ورزشی HIIT ترکیبی از تمرینات بی‌هوازی شدید و دوره‌های بازیابی است که از نظر زمانی برای بدست آوردن تناسب بدنی کارآمد است.

 محققان اسپانیایی دریافتند که برنامه‌ی ورزشی HIIT قادربه بهبود مقاومت به انسولین (شاخص دیابت نوع 2) در 40 زن در معرض خطر این بیماری و بهبود سلامت قلبی آنها می‌باشد، یافته‌های آنها در مجله‌ی Frontiers in Physiology  منتشر شد.

محققان دانشگاه دولتی Navarra در اسپانیا به بررسی اثرات متفاوتی که برنامه ی ورزشی HIIT می‌تواند بر افراد مختلف داشته باشد، پرداختند.

در مجموع 40 زن با شیوه‌ی زندگی بی تحرک در دو گروه بر اساس میزان مقاومت آنها به انسولین (مقاومت کم یا مقاومت زیاد) تقسیم شده و در طول این تحقیقات مقدار قندخون، وزن، فشارخون و اندازه‌ی دور کمر آنها اندازه‌گیری گردید.

نتایج این تحقیق نشان داد افراد بیشتری از گروه مقاومت بالا به انسولین، پس از شرکت در برنامه ی HIIT، بهبود واضحی را در سلامت خود تجربه کردند، بویژه مقدار فشارخون، قند خون و انسولین این افراد بهبود یافت، به طورکلی این برنامه‌ی ورزشی منجر به کاهش وزن و کاهش چربی بدنی در تمام زنان شرکت کننده در این تحقیق گردید.

 نویسندگان مقاله همچنین خاطر نشان کردند که با انجام این برنامه‌ی ورزشی سلامت قلبی زنان شرکت کننده، بهبود یافته است، آنها معتقدند HIIT می‌تواند روشی بالقوه برای سلامت قلبی متابولیکی برای این افراد باشد.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که برنامه‌ی ورزشی HIIT دارای اثرات محافظتی در برابر پیشرفت بیماریهای کاردیومتابولیکی در افرادی با شیوه‌ی زندگی بی تحرک، است.

ورزش در پیشگیری از دیابت نوع 2 بسیار مفید است، اما رژیم غذایی از آن مهمتر است، بویژه رژیم غذایی کم کربوهیدرات در یک برنامه‌ی 10 هفته‌ای مبتنی بر شواهد و ساختارمند که برای کمک به کاهش وزن افراد مبتلا به دیابت در سایت دیابت بریتانیا راه‌اندازی شده است. تاکنون بیش از 200 هزار نفر از این برنامه استفاده کرده و از فواید آن بهره‌مند شده‌اند. این برنامه علاوه بر کمک به کاهش وزن افراد، مقدار قندخون را کاهش داده و وابستگی فرد به داروهای دیابت را کاهش می‌دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/aug/hiit-fights-insulin-resistance-in-women-at-risk-of-type-2-diabetes-98446049.html